START SES
« Перелік питань, порушених у зверненнях громадян до райдержадміністрації | Творчий звіт Стадницького будинку культури »

15.06.2016

У рамках проекту USAID «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), що реалізується Асоціацією міст України, Київським регіональним відділення АМУ 9 червня 2016 року проведено практикум із застосування законодавства за темою: «Актуальні питання застосування органами місцевого самоврядування законодавства у сфері фінансової бюджетної децентралізації».
Перед учасниками практикуму, серед яких міські та селищні голови, начальники структурних підрозділів виконкомів рад з питань фінансів ( в тому числі 2 об’єднаних територіальних громад), голови бюджетних комісій міських та селищних рад, з при вітальним словом виступив виконавчий директор Київського регіонального відділення Асоціації міст України Мартін Гаррі Гаральдович. А модератор Остапенко Павло Олегович – експерт з бюджетних питань та розвитку територій, окреслив основні здобутки бюджетної децентралізації у 2015-2016 рр.в Україні та у Київській області зокрема. На першому етапі фінансової децентралізації у 2015 році було прийнято зміни до Бюджетного та Податкового кодексів України щодо передачі органам місцевого самоврядування додаткових бюджетних повноважень і закріплення стабільних джерел доходів для їх реалізації.
Пріоритетами запроваджених змін визначено розширення прав органів місцевого самоврядування у прийнятті рішень та надання їм повної бюджетної самостійності щодо наповнення своїх бюджетів та здійснення видаткових повноважень. Одночасно відбулося збільшення джерел формування дохідної бази місцевих бюджетів за рахунок передачі окремих доходів з державного бюджету, запровадження нового виду податку – акцизного податку з кінцевих продажів, розширення бази оподаткування податком на нерухомість.
Аналіз виконання місцевих бюджетів за 2015 рік показав, що реалізація реформи міжбюджетних відносин, незважаючи на песимістичні настрої на стадії прийняття змін, дала позитивні результати.
Приріст надходжень до загального фонду у 2015 році проти 2014 року склав 29,6 млрд. грн., або 42,1 відсотка, тоді як за експертною оцінкою фахівців Міністерства фінансів він прогнозувався в сумі 22,4 млрд. гривень.
Як результат у 2015 році до загального фонду місцевих бюджетів надійшло 99,8 млрд. грн., що складає 116,0 відсотка до річних призначень, затверджених місцевими радами.
Загалом по Київщині перевиконання місцевих бюджетів за 2015 р. склало більше 1 млрд. грн.
Одна із запрошених спікерів - Дейнека Вікторія Феліксівна, заступник директора Науково-дослідного інституту фінансового права Державної фіскальної служби України, додала, що зі змінами до Податкового кодексу України підвищено і фіскальну незалежність органів місцевого самоврядування щодо місцевих податків та зборів, зокрема шляхом надання права самостійного визначення ставок податків та встановлення пільг з їх сплати.
Позитивним є і те, що державні фіскальні органи почали активніше працювати над наповненням саме місцевих бюджетів, бо раніше опікувалися лише державним. Податкова система країни повинна перейти від фіскального спрямування стягнення податків – до стимулюючої системи їх збору, де кожний орган місцевого самоврядування разом із державним фіскальним органом повинен працювати над стимулювання малого та середнього бізнесу до сплати податків, переважна більшість яких, після запровадження реформи бюджетної децентралізації, тепер залишається у місцевих бюджетах.
Однак, спікерами практикуму та модератором були відмічені і недоліки деяких змін Бюджетного кодексу України, зокрема в частині фінансування закладів професійно-технічної освіти, що застосувалися у 2016 році. Передача повноважень із фінансування професійно-технічної освіти, яка за Конституцією України є функцією держави, на місцеві бюджети, зумовила незабезпеченість коштами таких видатків на 33 відсотки. На прикладі Київської області: на фінансування 25 закладів професійно-технічної освіти необхідно 194,3 млн. грн., з них затверджено місцевими бюджетами – 130,2 млн. грн., незабезпеченість коштами становить 64,1 млн. грн. Зокрема, у місті обласного значення Ржищів функціонує два ПТУ, необхідний обсяг фінансування яких складає 95% усього бюджету міста. Схожа ситуація і у місті Переяслав-Хмельницький, де на фінансування «Переяслав-Хмельницького центру професійно-технічної освіти» із міського бюджету виділено лише 6% від загальної суми необхідних коштів.
До активної дискусії долучився і голова постійної комісіКиївської обласної ради з питань розвитку місцевого самоврядування, децентралізації та адміністративно-територіального устрою Володимир Удовиченко, який зазначив, що Київська обласна рада, одна із перших звернулась до Верховної Ради та Кабінету Міністрів України з вимогою переглянути Закон України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» та повернути утримання професійно-технічних закладів освіти із обласного бюджету. Завдяки таким зверненням та плідній роботі Асоціації міст України такі зміни були проголосовані у Верховній Раді, однак були ветовані Президентом Укаїни, що загнало вирішення даного питання у глухий кут. Володимир Петрович також зазначив, що якщо депутати Верховної Ради не подолають вето президента – 40% ПТУ у Київській області не зможуть розпочати свою роботу з нового навчального року. Вирішення цього питання можливе лише у разі прийняття нових законодавчих ініціатив у сфері бюджетної децентралізації, зокрема і тих, які розроблені Асоціацією міст України, у рамках програми «Пульс»: Проекту Закону про внесення змін до статті 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансування професійно-технічної освіти (№3830-1, н.д. І.Куліченко, С.Мельник); Проекту Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно-технічної освіти (№3831, н.д. І.Куліченко, С.Мельник).
Розглянуто і основні положення партисипаторного (учасницького) бюджету, головною метою якого є участь гродян у розподілі бюджетних коштів своєї громади. Не дивлячись на те, що на даний час експерти лише розробляють законопроект щодо учасницького бюджетування, деякі міста вже розпочали роботу над впровадження програм такого роду. Одним, із перших таких міст у Київській області стало місто Ірпінь. Про досвід своєї роботи поділилась із учасниками практикуму начальник фінансового управління Ірпінської міської ради Євгенія Данилюк і відмітила, що навіть на основі чинної нормативно-правової бази місто розробляє власну програму учасницького бюджетування, яка названа «Громадським бюджетом міста». Обсяг громадського бюджету на 2017 р. в місті Ірпінь передбачено в обсязі 1 млн. грн. Це буде 12 проектів, 4 по 150 тис. грн. та 8 по 50 тис. грн., відбір проектів буде проходити у вересні-жовтні 2016 р., для того щоб потім їх можна було включити до бюджету міста у 2017 р. Умовою є подача проектів лише жителями міста, а проекти-переможці, що визначаться в результаті голосування жителів, будуть реалізуватися за кошти міського бюджету (бюджет участі). Із проблем – низька активність жителів щодо написання та подачі проектів, і невміння правильно підготувати та подати проект і відповідну заявку. Тому мерія міста зараз проводить навчання для таких громадян.
У дискусії за темою практикуму також висловились і інші учасники, зокрема щодо збільшення дохідної частини місцевих бюджетів у результаті запровадження вільних економічних зон, вирішення проблеми отримання плати за користування землею від ОСББ, сплати податку на нерухомість комерційними підприємствами, головні офіси яких зареєстровані в інших містах та ін.
Учасники практикуму переконані, що бюджетна децентралізація дала можливість громадам формувати бюджети розвитку та вирішувати найважливіші проблеми за рахунок власних коштів. Однак, законодавча та нормативно-правова база, як бюджетна, так і фіскальна, потребує подальшого вдосконалення.